Monday 29 June 2015

Bulan Ramadhan adalah bulan Zikir dan Fikir




Assalamualaikum.

Moga terus ceria dan bahagia dalam bulan yang baik ini. InsyaAllah.
Bulan Ramadhan adalah bulan Zikir dan Fikir.

Mengapa?

Perlunya kita berfikir untuk apa dan mengapa kita diwajibkan berpuasa. Mudah-mudahan ianya bukan hanya rutin setiap tahun untuk disambut. Tetapi menjadikannya sebagai satu ibadah sebagai hamba kepada tuhannya.

Antara zikir yang paling baik, di bulan ramadhan ini adalah membaca Al-Qur’an. Berikan waktu yang terbaik untuk Al-Qur’an setiap hari. Bukan sebulan ataupun setahun sekali.




Solat juga adalah zikir. Maka itu perbanyakkan solat.



Apa kata Allah?



“dan dirikanlah solat untuk mengingat Aku.” (QS. Thaha: 14)



Apa akan berlaku jika anda meninggalkan solat?



Allah SWT berfirman;

“Kemudian mereka digantikan oleh keturunan-keturunan yang mencuaikan sembahyang serta menurut hawa nafsu (dengan melakukan maksiat); maka mereka akan menghadapi azab (dalam Neraka)” (QS. Maryam: 59)


Jelas sekali Allah kata jika tinggal solat maka anda mudah terdorong melakukan maksiat. Mudah-mudahan Allah pelihara anda dari perkara ini.



Tingginya nilai zikir disisi Allah. Sehingga Allah memberikan penghargaan kepada mereka yang berzikir dalam kehidupan sehari-harian.



Apa penghargaanNya?



"Orang-orang lelaki yang menyebut nama Allah banyak-banyak serta orang-orang perempuan yang menyebut nama Allah banyak-banyak, Allah telah menyediakan bagi mereka semuanya keampunan dan pahala yang besar."




Wallahu a’lam



Sumber : AkademiSinergi

No comments:

Post a Comment